Før avreise

Tekstarkiv
Bildearkiv
California 28.09.01 - 04.10.01
Etter en begivenhetsrik uke i Canada, kom vi til San Fransisco fredag 28.09. med fire forskjellige flyselskaper på en gang! Og det ble ikke mindre begivenhetsrikt her!
Vi gikk gjennom innsjekking, røntgen av bagasje, sikkerhetssjekk, pass- og tollkontroll, i løpet av 1/2 time, og så var vi plutselig i USA, selv om vi fysisk fremdeles befant oss på flyplassen i Vancouver. De hadde fått oss til å komme tre timer før flyavgang, så vi hadde 2 1/2 timer å vente uten særlig å foreta oss. Det var ingen taxfreebutikker der, siden vi allerede hadde "gått over grensen". Og særdeles dårlig utvalg i spisesteder.

De fire flyselskapene Mexicana, Air Canada, Air British Columbia og United Airlines, hadde felles avgang, og alle fire flightnummerne kom opp på monitoren. Vi var litt forvirret en stund, men vi skjønte fort at det bare var ett fly og ikke fire :-)

Peggy og Glenn hentet oss på flyplassen, og kjørte oss til huset sitt, som var under ombygging forrige gang vi var her, og som fremdeles er det. Det ligger tydeligvis til familien dette her med å pusse på gamle hus :-) Men denne gangen hadde de ihvertfall tak! Og de regner med å være ferdige i løpet av ett år fra nå.

Første dagen gjorde vi ikke mye annet enn å finne oss til rette, vaske klær, gå ut og spise og legge oss.

Lørdag 29.09. var den store dagen! Glenn hadde reservert et halvt hotell i
Jamestown, også kalt Railtown, en gammel western- og togby. Totalt 11
medlemmer av familien var samlet. Vi kjørte med damptog på Sierra
hovedlinje. Linjen er åpen for godstrafikk i uka, og for museumstog i
helgene. Etterpå deltok vi i grillparty og det var masse underholdning. Kjekt å se så mange av familien igjen! Jamestown Hotel var holdt i gammel stil, alle rommene var forskjellige. Se link til hotellet nedenfor.

Søndag 30.09.01 var det lang frokost på hotellet, og så avskjed med den
ene etter den andre. Karina, Andrea og Greg hadde lengst vei, hhv. til San
Diego og Los Angeles, så de dro først , i Karina sin snertne, nye Volvo. Deretter var det Rob og Marilyn sin tur, og så Bob og Carolyn. Vi fire
siste dro videre til landsbyen Columbia, hvor Rasket fant ekte gull i
gullgraverrenna! Hele dette området er fullt av gamle gullgruver, og vi lærte en del om gullrushet i 1849. En av veiene vi kjørte var kalt opp etter rushet, og het 49 :-)

Så bar det videre til Yosemite nasjonalpark. Vi overnattet i en hytte i Camp Curry. Om kvelden hørte vi romstering i søppelspannene, og kikket ut for å se om det var bjørn. Men det var bare folk :-( Yosemite var kjempeinteressant, vegetasjonen var svært forskjellig fra Norge. Mandag
morgen tok vi en totimers ightseeingtur i en åpen turbuss, tiden gikk som en røyk. Vi så mange, store trær, bl.a. sugar pine, med kongler som kan veie opptil flere kilo.

Etter en pizzapause dro vi videre til sørenden av parken, og så de store
sequioatrærne. Det berømte treet som er avbildet med en bil som kjører gjennom, har falt. Men vi gikk gjennom åpningen i et annet, som i sin tid ble hugd ut for diligencer :-)

Etterpå var det strake veien tilbake til Walnut Creek, med en stopp innom Sørensens resturang (dansk). Hyggelig gjensyn med resturangen og den grønne ertesuppa :-)

De siste par dagene i California var avslappendde. Rasket fikk spilt det nye togsimulatorspillet sitt, og Rusket fikk begynt på oppdatering av reisedagbok og album.

04.10. sto vi opp klokka fem for å rekke flyet til Hawaii!