Før avreise

Tekstarkiv
Bildearkiv
Geelong 20.12.01 - 22.12.01
Vi hadde bestilt overnatting på et ryggsekkherberge i en ombygd stall i Geelong.
Vi gikk av toget på nærmeste stasjon, North Shore, og stod der langt fra folk. Jernbanestasjonene I Australia ligger ofte utenfor bysentrene. Denne var sør for byen. Jeg hadde regnet med at de fra herberget skulle hente oss, slik de gjør andre steder, men der var det ingen. Jeg ringte dem, og de sa vi måtte ta drosje. Heldigvis var det en annen dame fra toget der, som hadde bestilt drosje, så da hennes bil kom, fikk vi sjåføren til å bestille en til oss. Vi kjørte til Geelong, gjennom Geelong og ut på andre siden. Langt om lenge kom vi fram, og ble møtt av ... ingen ... Etterhvert kom det en guttunge, og vi fikk forklart at vi hadde en reservasjon. Han gikk og hentet en gubbe, som snakket så rart at vi omtrent ikke forstod hva han sa. Men vi fikk da et rom.

Rommet var stort og rent. Badet og oppholdsrommet var også rimelig rene, bortsett fra spindelvevene oppunder taket. Men edderkopper er jo nyttige dyr, de holder fluer og mygg i sjakk. Og vi skjønner jo godt at de ikke gidder å vaske ned spindelvev, så høyt som det var under taket der.

I det hele tatt, plassen i seg selv var riktig sjarmerende. Men det luktet hest, for de driver med oppdrett. Og vi var de eneste gjestene. Og folkene var rare. Bare eieren snakket et språk som vi forstod, men han var ikke særlig tilstede. Og det var langt på landet, med busser en sjelden gang.

Så vi bestemte oss for å finne nø litt mer sivilisert. Vi tenkte på selve Geelong, det er en by med 180.000 innbyggere. Og vi snakket om å flotte oss med hotell i Melbourne et par dager rundt nyttår.

Dagen etter ankomst, dro vi inn til Melbourne, for å se hva vi kunne finne. På turistinformasjonen, ble vi henvist til et lite hotell med rimelige rom. Der kunne vi få et lite rom med eget bag for AUD 82,50. Men de hadde andre rom også, i en annen bygning. Vi valgte et større og dyrere ett, med tilgang til trimrom, dampbadstu og takterasse, og vi valgte å bli der til over nyttår. Skal det være, så skal det være. Og vi må innrømme at det er deilig med litt høyre standard etter at vi har vært flinke og bodd billig så lenge :-) Hotellet heter Causeway (se lenke under), og ligger midt i sentrum, med kort vei til butikker, resturanger, trikker og tog. Det foregår mye i byen nå rundt jul og nyttår, så vi er kjempeglade for at vi flyttet hit!