Før avreise

Tekstarkiv
Bildearkiv
Malaysia!
Etter en flytur på 8 timer, kom vi endelig fram til Kuala Lumpur, til den flotteste flyplassen vi har vært på til nå!
Flyturen gikk relativt fort. Vi fløy med en Bøing 777 fra Lauda Air. Det var veldig trangt mellom setene, men det ble delvis oppveid av at de var høye, så det gikk an å strekke på beina. Det var egen skjerm til hvert sete, og vi kunne velge mellom flere filmer, som gikk kontinuerlig, spilling eller utsikt fra cockpiten :-)

Kuala Lumpur flyplass var virkelig flott. Parkeringsplassen til flyene var formet som en +, med plass til mange fly pr utstikker, og en grønn oase i midten. Fra plussen, gikk det to ubemannede minitog frem og tilbake til terminalbygningen. I samme komplekset, er det et hotell, hvor vi tok inn for natten. Hotellet var kjempeflott, med resturanger som var åpne 24 timer i døgnet. Hotellet drives visstnok av en nordmann.

Dagen etter ville vi dra til kysten. Vi spurte om råd i resepsjonen, og ble tipset om å dra til Port Dickson. Først kjørte vi buss, så tog, og så drosje. Offentlig transport er veldig billig, og det kostet ikke mer enn 100 kroner å kjøre 3-4 mil med drosje. Det første hotellet vi så på, var greit nok, med egen strand. Men det lå litt for seg selv, og vi syntes det lå for langt fra byen. Vi ble forsøkt shanghaiet av en fyr som eide en leilighet i nabohuset, som han ville leie bort til oss. Leiligheten var grei nok, og prisen var OK. Men det var like langt til byen!

Drosjen kjørte oss så på sightseeing i byen, som så litt sliten ut. Etterpå dro vi til et virkelig fasjonabelt sted, og slo oss til ro for et para dager, se lenke under. Her møtte vi ei norsk dame som bor i Kuala Lumpur, som vi fikk telefonnumeret til. Mannen jobber der. Vi skal ringe dem når vi kommer dit på tirsdag.

Vårt inntrykk av Malaysia hittil: Mange, nye byer / bydeler under oppbygging, gode kommunikasjoner, rent og pent, behagelig varmt, trivelige folk.